Thursday, May 20, 2010

Ulam Bukan Sembarangan Ulam

Gambar ini dihantar oleh WAWI kepada saya untuk dimasukkan ke dalam blog. Jadi sudah pastilah ianya ditanam di belakang rumahnya. Hai, kenapa pulak ada si cili padi di celah2 rimbunan herba tu? Hmmm...pengurusan tanaman bagaimana ya? Ada pulak yang masih di dalam plastik beg hitam, cuma tak pasti siapa empunya badan. Herba, cili atau....? Yang pasti katanya daunnya sangat sedap dibuat ulam. Saya rasa macam pernah tanam pokok ini suatu ketika dahulu tapi dah extinct, ulat juga suka rupanya.

Saya kurang pasti nama pokok herba ini dan tuan punya pokok pun tak tahu juga. Cari punya cari, rasanya pokok herba ini namanya pokok "Sambung Nyawa". Kalau saya salah tolong perbetulkan. Pokok ini dikatakan boleh mengubat banyak penyakit antaranya, menurunkan kolesterol, darah tinggi, meredakan sembelit, kencing manis, dan masalah buah pinggang (linaherbs.blogspot.com).

Nama lain: Googolipid, Mollucan spinach, Akar sebiak, seribu dinar. Family: Asteraceae.

Hah, apa lagi jom ke belakang rumah WAWI!...

4 comments:

  1. Pokok ini rupanya ada pun ditanam di Fakulti tu. Boleh petik tak?

    ReplyDelete
  2. Any lessons from this ulam thingy? :)

    ReplyDelete
  3. May be a direct one, that of our health. Thanks to WAWI for sharing with us this herb.

    Although herbs do wonders to our health but our state of mind influence a lot to our physical health too. I guess what is important is keepng it balanced.

    Being thankful is easier said than done. Thinking very hard, you will be surprised that we actually take many things in life for granted. We may be asking a lot of things in our life especially good health, day upon day and got it but forget to thank the Almighty. For example, how many of us wake up in the morning, fresh and helathy but did not say doa "upon waking up"? haha..good reminder to the writer too...

    ReplyDelete
  4. kat depan pantri tu pun ada. sape2 yang nak mengulam boleh petik. halalan toyiba. kalau makan kat mak jah kena bayar, yang ini free aje.

    ReplyDelete