Tuesday, April 27, 2010

Salam dari Kyoto

Alhamdulillah, dah masuk minggu ke-4 saya di bumi matahari terbit ni. Bunga sakura pun dah luruh hampir kesemuanya.. Bagi yg belum tahu, saya di sini untuk program JENESYS - Japan-East Asia Network of Exchange for Students and Youths selama 3 bulan. Senang citer.. wat research collaboration kat sini la..



First time in Japan, actually. Alhamdulillah.. pengalaman yg best2 belaka.. yang adventure pun ada gak.. Minggu pertama saya sakura tengah kembang.. jadi group kami buat 'Ohanami Party' utk menikmati keindahan bunga sakura ni. Bunga sakura sebenarnya hanya kembang 2 minggu dan kemudian akan luruh dan sepanjang tahun tersebut hanya akan berdaun saja. Jadi sebab itulah keindahannya dinantikan dan diraikan.


Macam2 yg kami makan.. tengok saja la atas meja tuh.. Ada sushi, pizza, dango, keropok, air, etc.. Sebenarnya makanan ringan je. Pastu ada dango.. Salah satu manisan tradisional Jepun. Sangat manis! Saya tersalah amik. Terambil satu cucuk ada 3 dango.. Adeh.. jenuh juga nak abiskan!

Hari pertama terus masuk lab.. hari ke-2 dah run simulation. Seronok! Sebab hampir 3 bulan dah tak run calculation. Dan komputernya sangat laju! Super computerla, katakan.. InsyaAllah.. kalau ada rezeki, saya akan tubuhkan satu di UTM. Yela.. bila lagi kita nak mula, kan?

Suhu di sini masih sejuk. Biasanya dari 8 ke 19 darjah celcius. Huhu.. macam winter juga la rasanya. Mungkin sebab itu juga sakura lambat kembang dan lambat luruh. Alhamdulillah.. rezeki saya.


Di hujung minggu, saya berjalan2 di Palace Garden. Dalam taman ni ada istana, tapi istana kecil dan tak dibuka rasanya. Sebab masa saya pergi pintu palace ni ditutup je. Sekali tengok, arkitekturnya sama seperti di korea. Taman ni dibuka untuk orang awam, dan ada banyak pokok sakura. Ramai yang datang berkelah dan ada juga yg mengambil gambar dan melukis. Tengok saja kakak2 yang pakai kimono tu... Excited sungguh dia tengok kawan dia ambil gambar.

Pergerakan saya di sini kebanyakannya ialah dengan basikal. Jadi jimat la juga. 30 minit juga la nak ke institut saya. Dalam hati saya berkata, "Memang saya ni takleh lari dengan merempit, kot". Haha! Okaylah.. sampai lain hari! Doakan saya di sini, ya!

3 comments:

  1. Has, at last we can see the beautiful sakura. Thank you for sharing with us these photos and it is good to see that you are enjoying your course and the place too. Looking forward for more postings from Kyoto.

    ReplyDelete
  2. Has, can you use the phone? Senyap aje...tak kirim berita...Salam to the Malay students in Kyoto.....

    ReplyDelete
  3. salam, Jap.. Fon jepun skrg dah pakai sim card. Jadi boleh guna fon mesia yg 3G. Mintak tolong kawan Pae belikan preaid. Anyway, alhamdulillah.. everything is okay. Thank you very much for your help, kak Jep. Hontouni, arigatou gozaimasu!

    ReplyDelete