Tuesday, June 8, 2010

Salam dari Budapest, Hungary

Alhamdulillah selamat sampai di Budapest, cuaca sangat baik, 29oC. Kami sempat juga mengikuti program tour group yang dianjurkan oleh pihak University untuk ECCM (14 European Conference on Composite Materials - I am not a participant by the way) ini. Jadi sempatlah merakamkan beberapa tempat strategik di sekitar Budapest. Petang selepas conference habis masih boleh bersiar2 kerana maghrib masuk pukul 9 malam. Subuh habis pukul 4 pagi. Budapest dibahagi dua oleh sungai Danube, di sebelah berbukit ialah BUDA dan sebelah kanan sungai dari gambar ini yang lebih mendatar ialah PEST.

Kelihatan bangunan Parlimen yang tersergam indah, antara bangunan terbesar di Hungary ni. Parlimen terletak di sebelah PEST. Gambar diambil dari sebelah berbukit, BUDA. Memang sangat indah tetapi kamera saya tidak dapat merakamkan keadaan sebenar kecantikan di sini. Ini saja yang terbaik yang boleh dikongsi. Banyak bangunan cantik disepanjang sungai Danube yang menjadi kebanggaan orang Hungary. One of the organisers even made a joke about Hungary people during his opening speech of the conference, he said the biggest problem with Hungarian is that they claim that Budapest is the most beautiful city even if they have not even cross their borders!! haha..kalau nak claim pun kena tengok jugalah Kuala Lumpur, apa kurangnya? The tourist guide said she would really like to see KL with its skyscrapers...she said Kl is beautiful. One similar sight of Budapest similar to Kl is its greeneries. Memang banyak pokok besar dan redup. Jumlah penduduk Hungary ialah lebih kurang 10 juta dan 1.7 juta berada di Budapest, jadi memang padat di sini. Kami jumpa kedai kebab halal dan mudah sikitlah nak makan. Sekali makan untuk 2 orang lebih kurang 10-13 euro. Public transport is excellent. Kami ke mana2 naik tram saja, beli tiket untuk 7 hari dan boleh guna untuk semua jenis transport system, metro, tram, trolley bus, bus and train. Belum naik underground Metronya yang dikatakan antara tertua di Eropah, dibina sekitar 1890an. Most shops accept credit cards but euro currency agak terhad kepada tempat besar saja. Kalau kita guna euro pun dia akan beri balance dalam currency Hungary, Forint. Yang bagusnya di tempat conference disediakan tempat tukar duit. Excellent job.

Ini ialah tebing sungai Danube, sepatutnya ada jalan raya di embankment tu tapi sudah ditenggelami air, jadi ditutup untuk lalu lintas. Kita masih boleh berjalan di jalan raya biasa di atas. Banjir ini agak besar juga kerana daripada news yang saya tidak faham apa ceritanya, nampak banyak rumah yang ditenggelami air sehingga separuh paras rumah. InshaAllah akan cuba merakamkan gambar di sungai ini di waktu malam.

1 comment:

  1. waalaikumussalam..

    "maghrib masuk pukul 9 malam. Subuh habis pukul 4 pagi"

    baca ni menyebabkan saya jadi rindu dengan musim summer..aduhai :)

    anyway, have a nice trip!

    ReplyDelete